Van donderdag 3 tot en met zondag 6 april stond de Timmerfabriek in het teken van de eerste editie van de Affordable Art Fair Maastricht. De verwachting dat de beurs ook in het zuiden van het land goed aan zou slaan bleek dit weekend meer dan terecht. Ruim 7.500 bezoekers kwamen op de kunstbeurs voor betaalbare hedendaagse kunst af en bekeken en kochten de werken van de 45 nationale en internationale galeries.
Een van de deelnemende galeries is Galerie Dis uit Maastricht. Galeriehouder James Mullenders: “Het laagdrempelige karakter is uniek en wat mij betreft een groot succes. Veel mensen lopen galeries gemakkelijk voorbij, uit angst voor hoge prijzen of een stijve bedoening. Op de Affordable Art Fair is dit niet aan de orde, een mooie gelegenheid om je galerie aan een groot en breed publiek te tonen.” Ook beursdirecteur Sebastiaan van Kuijk blikt tevreden terug op de voorjaarseditie: “Maastricht is een goede stad voor de Affordable Art Fair en we hebben dan ook alleen maar positieve reacties ontvangen van zowel bezoekers als galeriehouders. Maastricht is voorlopig dus nog niet van ons af!”
Over de Affordable Art Fair
Vijftien jaar geleden bracht de Schot Will Ramsay een nieuw concept op de markt om hedendaagse kunst voor iedereen bereikbaar te maken. De Affordable Art Fair-formule sloeg in als een bom en is inmiddels een fenomeen in de ‘capitals of the world’. Sinds de lancering in 1999 hebben wereldwijd meer dan 1 miljoen mensen de kunstbeurs bezocht en is in totaal meer dan 185 miljoen euro aan kunst verkocht. Inmiddels wordt de Affordable Art Fair in maar liefst 14 steden, verspreid over vier continenten, georganiseerd. In Nederland vindt de beurs sinds oktober 2006 jaarlijks plaats in Amsterdam. In april 2014 vond de eerste editie in Maastricht plaats. Op de beurs zijn werken te vinden met een maximale prijs van € 5.000,-. De beurs heeft een ontspannen en toegankelijk karakter en bezoekers raken wereldwijd geïnspireerd door de kunstenaars van deze tijd. De Affordable Art Fair verlaagt de drempel van het kunst kopen voor een nieuwe generatie verzamelaars. Op iedere beurs is een inpakservice en koeriersdienst aanwezig zodat de aangeschafte kunst direct mee naar huis kan.