Wordt er door diverse instanties wel rekening gehouden met het feit dat er mensen zijn die geen smartphones hebben?!
Nu lees ik dat volgend jaar betalen met betaalpas overbodig wordt. Leuk en fijn, maar ik wil niet continu mijn mobiel meenemen. Als ik boodschappen doe heb ik die 7 van de 10 keer niet bij me. Waarom…? Ik ben dan even weg en hoef niet 24 uur per dag bereikbaar te zijn.
Daarnaast ken ik mensen die geen smartphones hebben, dus hoe moeten zij dan betalen?
Hopelijk willen de winkeliers hierdoor cash betalen niet helemaal afschaffen. Want ik vind het juist prettig om 1 keer per week te pinnen en dat is dan mijn huishoudgeld voor de week. En ik vind ook dat betalen met een betaalpas ook niet op lange termijn afgeschaft moet worden.
Het is net als bij de NS, de gele borden waar treintijden op staan, weghalen omdat ze er vanuit gaan dat iedereen wel een smartphone heeft. Het spijt mij om NS te moeten teleurstellen, nee, niet iedereen heeft er een!! Dus die mensen kunnen dan niet even kijken hoe laat ze een trein terug moeten nemen.
Weer gaan dat soort instanties ervan uit dat iedereen een smartphone heeft of dat iedereen de nieuwe manier van reizen of betalen zo even begrijpt. Ik blijf er bij dat NS de treinkaartjes gewoon in het assortiment hadden moeten houden. Vooral voor mensen die zo zelden met de trein gaan is het een heel uitzoekwerk.
Zoals ik opmerkte in mijn vorige column, niet elk vooruitgang is een verbetering. Toen schreef ik dat met perspectief op politiek gebied. Maar dat geldt ook net zo goed voor dit soort veranderingen. Voor sommige mensen gaan de veranderingen te snel of wordt het als vanzelfsprekend aangenomen dat alle mensen met deze veranderingen blindelings meegaan. Maar ze vergeten dat er een generatie is die het allemaal niet goed meer kan bijbenen en dat niet lang iedereen op alle fronten digitaal bezig willen zijn.
De grappige is, dat het UWV op twee manieren werkt. Als ik een wijziging wil doorgeven op gebied van de WAO moet ik dat per post doen. Maar wil ik een wijziging doorgeven op gebied van WW moet ik dat digitaal doen. Daarnaast heeft het UWV niet eens een antwoordnummer dus kost je ook nog een postzegel.
Het is gewoon een feit, sommige dingen kun je gewoon niet digitaal doen of wil je niet digitaal doen. Ik ben overgestapt naar andere bank, maar dat doe ik liever niet digitaal. Ik wil zeker weten dat het goed gaat. En zo is met aanschaffen van een nieuwe mobiel hetzelfde. Voor aantal dingen wil ik gewoon naar de winkel voor gaan. Daarnaast wil ik me niet verplicht voelen om altijd mijn telefoon bij te hebben.
Natuurlijk zal ik niet ontkennen dat ik aantal dingen prettig vind en aantal zaken sneller kan regelen. Maar ik vind alleen dat er rekening moet worden gehouden met alle lagen van de bevolking en niet een deel er van.