Milan Berg staat bij het stoplicht wanneer er een auto naast hem stopt. Op de achterbank zit een doodsbang meisje. Wanhopig drukt ze een briefje tegen het raam. Een vraag om hulp? Milan weet het niet: hij is, net zoals zes miljoen landgenoten, analfabeet. Toch voelt hij dat het meisje in levensgevaar is. Milan begint een zoektocht die hem op een griezelig dwaalspoor zet. Aan het einde van de tocht wordt hij geconfronteerd met de wrede realiteit: soms is de waarheid te gruwelijk om mee te leven, en is onwetendheid het grootste geschenk op aarde.
Milan is een analfabeet, maar wel één die beschikt over een fotografisch geheugen.
Op een dag ziet hij een huilend meisje in een auto voorbijkomen die een briefje voor het raam houdt. Hij voelt gelijk dat het meisje in gevaar is, maar kan niet lezen wat er staat. Om het een plekje te geven tekent hij ’s avonds heel gedetailleerd de scene na, waarbij zijn vrouw hem helpt met de vertaling: “Help, dit zijn niet mijn ouders”. Dit heeft als resultaat dat Milan op zoek gaat naar het meisje en hij gaat naar de plek waar hij haar voor het laatst heeft gezien.
Dan wordt hij gebeld door de ontvoerder, die een belachelijke som geld eist binnen een kort termijn, in ruil voor het leven van het meisje… Milan bijt hij zich helemaal in de zoektocht vast. Hij wil niet verantwoordelijk zijn voor haar dood en hij heeft ook niet zoveel geld om haar leven te ‘kopen’. Terwijl het web zich om hem heen begint te sluiten en hij begint te beseffen dat hij in een kat-en-muisspel is belandt, komen er duistere familiedrama’s aan het licht en blijkt niemand te vertrouwen te zijn. Er zijn echter wel lichtpuntjes, wanneer het meisje – genaamd Zoe – hem telkens broodkruimels achterlaat, die hem weer verder helpen in zijn zoektocht.
Het geschenk begint gelijk in de gevangenis met een gruwelijke verkrachtingsscene van hoofdpersonage Milan Berg. Fitzek is een meester in het vertellen van gruwelijke details, die je eigenlijk niet allemaal wil weten, en daar worden we dan gelijk in het begin op getrakteerd. Nadat je jezelf hebt herpakt neemt Fitzek je mee terug in de tijd, twee jaar terug om precies te zijn, waarbij de fundering van deze gevangenisstraf al werd gelegd. Fitzek – die jaarlijks een succesvolle thriller uit zijn pen laat vloeien – weet dat zijn lezers houden van mysterieuze personages met psychische stoornissen, verschillende vertelperspectieven, een flinke dosis spanning en geweld en geweldige onverwachte plotwendingen. Daar worden we ook ruimschoots op getrakteerd in Het geschenk.
De verschillende vertelperspectieven zijn uiteraard niet allemaal te vertrouwen en hoofdpersonage Milan is degene met de meeste diepgang en (zowel verborgen als zichtbare) trauma’s.
Juist omdat het begin meteen zo gewelddadig is, wat in groot contrast is met het moment waarop Milan het meisje in de auto ziet, is het onmogelijk om te stoppen met lezen. Je wilt – nee, je moet – gewoon weten wat er allemaal gaat gebeuren, wie er welke verborgen motieven heeft en of het meisje Zoe het uiteindelijk overleeft of niet. Persoonlijk ben ik van mening dat Het geschenk echt in de top 3 boeken van Fitzek thuishoort, want het is echt een goed boek!
Het geschenk geeft je een kijkje in de beperkte wereld van mensen die niet kunnen lezen of schrijven, iets wat onvoorstelbaar moeilijk moet zijn.
In het boek wordt steeds gebruik gemaakt van een geheime taal. Wat nou juist zo origineel is, is dat Fitzek deze ook heeft verwerkt in zijn dankwoord.
Over de auteur:
Sebastian Fizek (Berlijn, 1971) studeerde rechtswetenschappen en werkte als journalist en schrijver voor radiostations en tv-zenders. Van zijn psychologische thrillers zijn miljoenen exemplaren over de toonbank gegaan in niet minder dan negenentwintig talen. Het geschenk was het best verkochte boek van Duitsland in 2019.
Uitgeverij: The House of Books
ISBN: 9789044360547
Pagina’s: 335
Prijs; €21,99