Wanneer de gepensioneerde wiskundedocent Grace een vervallen huisje erft van een lang verloren vriendin, ergens op een eiland in de Middellandse Zee, wordt ze toch wel heel nieuwsgierig. Ze boekt een enkele reis en arriveert zonder reisgids en zonder plan op Ibiza.

Tussen de ruige heuvels en de gouden stranden gaat Grace op zoek naar antwoorden over het leven van haar vriendin en hoe het eindigde. En wat ze ontdekt is vreemder dan ze ooit had kunnen dromen. Maar voordat ze in deze onmogelijke werkelijkheid kan duiken, moet Grace eerst in het reine komen met haar eigen verleden.

Vol verwondering en wild avontuur; dit is een verhaal over hoop en de levensveranderende kracht van een nieuw begin.

De 72-jarige gepensioneerde wiskundelerares Grace Winters vertrekt halsoverkop – zonder te weten waar ze naartoe gaat en zonder voorbereiding – naar Ibiza, waar ze het huis heeft gekregen van een overleden kennis genaamd Christina. Ze heeft toch niets te verliezen; Grace is door een groot trauma vergeten hoe ze moet leven, hoe ze moet genieten. Ze wordt verteerd door schuldgevoel vanwege de dood van haar 11 jarige zoontje Daniel. Jaren later, als ook haar man Karl sterft, blijft er niets anders van Grace over dan een lege huls.

Ze trekt in het huisje in; het minst mooie huis op heel Ibiza. Christina heeft een brief achter gelaten waarin ze Grace benoemt als belangrijk en haar beste vriendin, terwijl Grace die ene avond die ze samen hebben doorgebracht heel anders heeft ervaren.
Na een paar dagen ziet ze ’s nachts uit een olijvenpot een felle, kegelvormige lichtstraal recht naar boven schijnen. Het licht lijkt te leven en transformeert en beweegt op een bovennatuurlijke manier. Als wiskundelerares gelooft ze niet in buitenaards leven op aarde, dus ze probeert alles wat haar overkomt te verklaren met wiskunde.

Grace zit echter met wat dingen in haar maag, namelijk; waar is het lichaam van haar vriendin Christina? Hoe kon het dat ze wist dat ze dood zou gaan én mensen van tevoren heeft verteld dat Grace naar Ibiza zou komen? Grace besluit op onderzoek te gaan met behulp van de nogal vreemde Alberto, die per se wilt dat ze gaat duiken. Hij wil dat ze een buitenaardse entiteit, genaamd La Presencia. ontmoet die al vanaf de 19e eeuw op de aarde is gevestigd en de planeet beschermd. Wanneer ze tijdens het duiken door La Presencia wordt aangeraakt, krijgt ze allerlei gaves die ze niet kan verklaren. Niets is toeval, ze is niet zomaar naar het eiland gekomen of gaan duiken met Alberto; haar hele pad lag al voor haar uitgestippeld. Alles is ineens wonderlijk intens en het leven overdonderd haar. Als blijkt dat ze Ibiza, een aantal inwoners en zelfs La Presencia moet redden, zal ze alles op alles moeten zetten en haar nieuwe gaves onder controle moeten krijgen.

Een onmogelijk leven is het verhaal van wiskundelerares Grace Winters die haar levensverhaal opschrijft in een antwoord op een mail van een oud leerling. Tussen de hoofdstukken door wordt de oud leerling dan ook af en toe aangesproken. Wat mij betreft had dit hele gedeelte niet gehoeven, want het verhaal was al perfect zonder dit onderdeel, maar gezien de afloop van het boek kan ik me wel indenken dat het voor Haig essentieel is.

Een onmogelijk leven is wederom een pareltje vol verborgen wijsheid en levenslessen, verpakt in een geweldig bovennatuurlijk verhaal dat zich afspeelt in Ibiza. Ik hou zo van de schrijfstijl van Haig; warm, wijs en tegelijkertijd nieuwsgierig en het leest zo heerlijk weg. Net als Middernachtbibliotheek, Het eeuwige leven en De wezens heb ik dit boek verslonden. Je wilt weten wat er allemaal te ontdekken valt en hoe het afloopt. Haig’s schrijfstijl laat de wereld waarin het verhaal zich afspeelt zich voor je ontvouwen en laat je meevoelen met de personages en hun ontwikkelingen, zelfs met de wat mysterieuze personages die wat meer op de achtergrond staan. Dit is een gave die niet iedere auteur bezit en ik kan dan ook niet wachten op het volgende boek of een verfilming van één van zijn boeken.

Matt Haig (1975) is zeer veelzijdig: hij schrijft romans, kinderboeken, non-fictie en filmscenario’s. Zijn werk is bekroond, bejubeld en verfilmd. Van zijn boeken worden wereldwijd miljoenen exemplaren verkocht en hij wordt vertaald in meer dan vijftig landen.
Hij staat onder andere bekend om de boeken; Middernachtbibliotheek, Het eeuwige leven, De wezens, Het troost boek, Planeet paranoia en Reasons to Stay Alive.

Uitgeverij: Lebowski | Overamstel uitgevers
ISBN: 978 90 488 7366 1