Iedereen heeft wel eens van die dagen dat je denkt, waar ben ik aan begonnen? Ik heb dat een heel enkele keer. Vooral als ik in mijn agenda kijk en denk, pfff drukke week in aantocht! Zoals deze week dus.
Tegelijkertijd denk ik, het geeft mij ook wel energie. Ik geniet van wat ik doe. Alleen heb ik vaak in zo soort weken soms moeite om dan de juiste balans te vinden. Want elke dag is dan anders en daar heb ik heel soms moeite mee.
Zoals jullie weten ben ik een perfectionist en heb ik echt een planner nodig. Om zeker te weten dat ik aan diverse dingen toekom. In mijn planning staan niet alleen afspraken maar ook andere dingen die ik wil of moet doen. Na lang zoeken heb ik eindelijk een planner gevonden waar ik alles in kwijt kan. Geen losse briefjes meer of verschillende notitieboeken. Alles gewoon bij elkaar.
En zo weet ik wat ik moet doen voor drie verschillend vrijwilligerswerkzaamheden waarin ik actief ben. Ja, drie waarvan ik al eentje jaren doe. Ik ga al sinds 2008 bij een mevrouw op bezoek. Eerst was het vooral om voor te lezen maar de laatste jaren is dat uitgegroeid tot secretaressewerk. Ik noteer wanneer er bijzondere activiteiten zijn in het huis, neem het huiskrantje door. Daarnaast doen we of een kruiswoordpuzzel of ik lees wat voor of we kletsen of we doen boodschappen of we wandelen. Zij bepaalt wat wij die ochtend gaan doen.
Ander twee vrijwilligerswerkzaamheden hebben allebei met taal te maken. De ene is voor het Taalhuis. Het Taalhuis is opgericht om laaggeletterdheid te ‘bestrijden’. Ik woon in Gouda en in mijn stad alleen al zijn er 9.000 tot 11.000 laaggeletterden, dat is inclusief de immigranten. Ik heb elke donderdag een inloopochtend in een wijk om mensen te helpen met diverse dingen. Taalhuis is een soort doorgeefluik, wij helpen ze door op de juiste weg te brengen. Daarnaast geef ik ’s avonds les Digisterker, dat is om mensen te leren over DigiD en wat ze er mee kunnen doen. Maar juist doordat ze taalprobleem hebben, moet ik mijn lessen aanpassen op hun niveau en tempo. Dus elke groep is dan weer anders. Heb ik dan 4 of 5 lessen nodig? Ik moet elke keer daar mijn lessen op aanpassen. Daarnaast heb ik om de maandag ook inloop, maar dan in de bibliotheek.
En afgelopen september ben ik samen met twee mannen begonnen met Taalcafé in een wijk. We hadden er al een in het centrum, maar er was duidelijk ook behoefte om er een in de wijk te hebben. Dus elke maand is er Taalcafé en daarnaast hebben we ook kort overleg met elkaar. En bij Taalcafé is er een mevrouw die graag meer Nederlands weer wil lezen maar ook haar Engels wil opfrissen. Daar ga ik haar elke week een uurtje mee helpen.
Tussendoor heb ik mijn studie en deze week is de schilderworkshop ook begonnen, dus ook weer tijd maken voor tekenen. Verder ben ik ook met een jobcoach bezig om te zoeken naar werk. En dan vergeet ik het nog bijna, huishouden moet ik ook doen.
Dus ja, dan heb ik wel een goede planner nodig. Afgelopen december was ik aan het googlen en kwam ik de Balansplanner tegen. Na er wat informatie over te hebben gelezen en een instructiefilm te hebben gezien, dacht ik, mmm wel of niet doen. Want 30 euro is voor mij erg veel geld. Ik besloot het toch te doen. En ik heb er geen moment spijt van gehad. Wel ben ik nog even aan het zoeken om het mijzelf eigen te maken maar ik heb gewoon alles bij elkaar en er is zoveel ruimte om notities te maken wat ik juist nodig heb met alles wat ik doe!