Ik erger mij altijd gruwelijk aan ongevraagde reclame.
Dat varieert van folders in de brievenbus tot tv. Radio ontbreekt in dit rijtje omdat ik radio alleen heel selectief luister. Een doorsnee droogkloot dus. Tv kijk ik overigens ook selectief; vooral actua en sport. Ook wel af en toe een quiz waarbij je hersens nodig hebt. Maar ook dan word je toch regelmatig weer geconfronteerd met die reclame.
Folders van de supermarkt heb ik geen last van. Dat is de afdeling van mijn vrouw. Soms kom ik pas achter die reclame als ons (supermarkt)product al in de koelkast ligt. Zo erg is het dus al. Het meest irritant vind ik nog de reclame op tv. Tot op heden dank ik dr. Zap nog iedere dag dat hij het zappen heeft uitgevonden. De Nobelprijs waardig!
Zodra er weer een reclameblok komt, dat ik de afgelopen week minstens al honderd keer had kun-nen zien, zap ik dus naar een andere zender. Heb ik pech, tref ik daar weer een ander reclameblok. Dus dan zet ik het geluid uit en toch maar even naar het toilet. Maar ja, ik hoef niet vier keer per uur naar het toilet, tenzij het is om te kokhalzen van die stompzinnige reclame. Consumenten worden nog altijd als een stelletje debielen of imbecielen behandeld. Die mensen wil ik zeker niet beledigen maar ik weet het onderscheid niet. Kennelijk vragen consumenten erom om zo behandeld te worden. Gelukkig heb ik altijd nog dat rode knopje op de afstandsbediening.
Het begint te verslijten.
Ik ga die reclames echt niet allemaal opsommen. Dit wordt een column, geen encyclopedie.
Zomaar een paar voorbeelden.
SPA Bruisend. “Voel de natuur in je bruisen”. Hoe voelt dat? Nou, dan zie je volgens de reclame legio luchtbellen omhoog stijgen. Ik heb nog nooit één luchtbel gezien, niet eens na een hele fles.
En dan Chaudfontaine, eigendom van Coca-Cola, ook al bedoeld voor idioten. Kun je gewoon uit de kraan tappen, net zoals die SPA. Alhoewel, volgens de reclame unieke zuiverheid en perfecte mineralenbalans. Totdat er natuurlijk weer een nieuwe formule wordt gevonden. Zijn wij nou echt zo dom?
Slankie, smeerkaas, 20+ nog wel. Smeer ik zelf ook. Niet omdat er 20+ op staat maar omdat ik smeerkaas gewoon lekker vind. Waarom dat in kleine kuipjes moet? Mag wat mij betreft ook in een grotere kuip of pot; zo’n pot waar ook bijvoorbeeld pindakaas, jam of sandwichspread in zit. Omdat ik smeerkaas zo lekker vind. Zo’n kuipje is net genoeg voor een paar boterhammen. Maar sandwichspread krijg je toch ook niet in zo’n lullig kuipje? Als dat wel zo was, zou ook ik dat vast nooit meer eten vooral omdat dat hier in huis er met potten tegelijk per week doorheen gaat. Waarom smeerkaas dan wel? Nou ja, levert het meeste geld op; voor de fabrikant. Snap trouwens nog altijd niet waarom pindakaas “kaas” heet. Waarom niet gewoon pindapasta of zoiets?
Dat kuipje zit mij dwars. Op het deksel staat Slankie 20+, Naturel Light Pittig. Die fabrikanten zijn dus niet achterlijk: schrijven zowel Engels als Nederlands! Gestudeerd dus. Of ze weten niet wat pittig in het Engels is. Rechtsonder een keurmerk dat ze zelf hebben verzonnen. Met je leesbril op en een extra loep kun je met heel veel moeite lezen dat daar staat: ik kies bewust. Geen leesbril of loep? Jammer dan, maar je kiest toch wel maar even bewust! Want dat staat op dat dekseltje.
Ik haal het dekseltje er vanaf. GEFELICITEERD! Jij hebt alvast één goede gewoonte. Meer goede gewoontes? Kijk op www.(piep)etc.nl. Het kan er bij mij niet in dat mensen dit soort onzin nog geloven ook.
Op onze vorige brievenbus hadden wij die welbekende sticker geplakt: NEE (oranje) en JA (groen). Bedoeld om ongeadresseerd reclamedrukwerk en dergelijke te weren. Hielp voor geen meter. We kregen evenveel ongewenste rotzooi als zonder die sticker. Verdween linea recta bij het oud papier; plaatselijke fanfare nauurlijk wel weer blij.
Direct wittere tanden? Simpel: Prodent. En wat dacht je dan van Fixodent voor je kunstgebit, van Kukident? Maar liefst duobescherming! Boven- en onderkunstgebit? Of toch ’s morgens en ’s mid-dags? Maakt niet uit. Maar wel duobescherming! Daar word je toch wel even stil van!
Even naar de afdeling waspoeders. OMO, door en door schoon. Is alwéér nieuw! En het was al min-stens 20 jaar lang ieder jaar weer nieuw. Daar mag je als consument toch alleen maar ontzettend dankbaar voor zijn, dat fabrikanten alsmaar doorgaan met het ontdekken van steeds weer nieuwe formules?! Belangeloos, voor ons als consument. Fabrikanten, dank je wel!
En dan de wasverzachters zoals beertje Robbie of iets wat daar op lijkt? Het zijn toch echt imbecie-len die dat soort onzin en beelden verzinnen. De mooiste? Wasmachines met ECO-bubbles! Ik mag dood neervallen als ik het verzin. Die reclame bestaat echt! Wasmachines met ECO-bubbles!
En dan is er ook nog kleurbeschermende shampoo. Wie is hier nou gek?
Degenen die dit soort onzin tientallen malen per dag bekijken, vormen niet echt een afspiegeling van het gemiddelde IQ van de Nederlander, lijkt mij. Zij zijn toch maar even slim bezig door bij C1000 te gaan winkelen. Of bij PLUS, ook al zo’n topper. Als mensen op de inhoud van hun beurs moeten letten en de koopjes eruit pikken, snap ik dat best. Maar toch zeker niet om even slim bezig te zijn wanneer je 10 kilometer met de auto moet rijden om 2 euro te “besparen”.
Trouwens: toe aan een nieuwe auto? Ik zou nog even wachten: krijg je vast geld toe!